Kirjoitettu Kategoriat Ajankohtaista

Aika valita joulukampanjapäällikkö lippukunnalle

Adventikalenterikampanjan tärkeimmät henkilöt ovat joulukampanjapäälliköt, jotka ottavat kokonaisuuden haltuun. Pestiä voi myös hoitaa tehotiiminä parijohtajuuden mallilla. Tässä vinkit joulukampanjapäällikön pestaukseen!

Aiempien vuosien lippukuntien kampanjapäällikkökyselyiden perusteella mahdollisuus kerätä varoja lippukunnan toimintaan motivoi monia. Tässä pestissä on selkeät tavoitteet ja toisaalta sitä voi myös toteuttaa hyvinkin luovasti omalla tyylillään. Pestin hoitamiseen löytyy paljon tukimateriaalia tältä sivustolta.

Joulukampanjapäällikön tehtävä paripestinä

Tehtävän voi hoitaa helposti paripestinä. Yksi mahdollisuus työnjakoon on se, että toinen vastaa käytännön tehtävistä, kuten logistiikasta ja raha-asioista ja toinen puolestaan hoitaa viestintää lippukunnan sisällä sekä markkinointia asiakkaiden suuntaan.

Pestiä voi myös hoitaa kokeneemman kampanjapäällikön ja tuoreemman tulokkaan kesken tehotiiminä! Monissa lippukunnissa kampanjaa on hoitanut sama henkilö jo useita vuosia, ja hänelle voisi olla virkistävää saada uudelta tekijältä uusia ideoita osaksi kampanjointia. Uusi kampanjapäällikkö puolestaan voi välttää tyypillisimmät sudenkuopat kokeneemman konkarin tuella.

Lisää joulukampanjapäälliköiden pestit Kuksaan 3.9. mennessä

  • Pesti löytyy Kuksasta nimekkeellä joulukampanjapäällikkö.
    Ohjeistathan tarvittaessanne myös jäsenrekisterinhoitajallenne, kuinka pesti lisätään.
  • Merkitsettehän joulukampanjapäällikön pestin Kuksaan viimeistään 3.9. mennessä. Kyseessä on määräaikainen pesti ja pestin keston voi määrittää tästä hetkestä alkaen ja päättymään 22.2.2025.
  • Postilla lähetettävät ohje- ja markkinointimateriaalit lähetetään syksyllä ennen kampanjan alkua kaikille Kuksaan 3.9. mennessä merkityille kampanjapäälliköille kotiin.
  • Lisätietoja ja apua saat tarvittaessa piirisi toimistolta. Kampanjan yhteyshenkilöiden yhteystiedot löydät napsauttamalla tästä.

Mitä pesti sisältää?

Kampanjan käynnistäminen

  • Tee kampanjasuunnitelma ja esittele se lippukunnan hallitukselle
  • Aseta myyntitavoite yhdessä johtajiston kanssa
  • Tilaa adventtikalenterit lippukunnalle ja jaa ne ryhmille
  • Tarkista lippukunnan tiedot Kuksassa verkkokauppaa varten
  • Perehdytä johtajisto ja kotijoukot aikatauluista ja käytännöistä
  • Lisää tieto myynnin alkamisesta ja myyntipaikoista lippukunnan verkkosivuille ja somekanaviin. Lisää myyntipaikat myös Kuksaan
  • Ota käyttöön tarvittavat maksutavat
  • Mieti markkinointi
  • Suunnittele myyntitempaukset
  • Lue lisää ohjeita tähän

Kampanjan aikana 15.10.–5.12.

  • Pidä yhteyttä ryhmänjohtajien kanssa, kannusta ja tsemppaa
  • Varmista, että huoltajat ovat ajan tasalla kampanjasta
  • Seuraa myyntiä ja tilaa tarvittaessa lisää kalentereita
  • Markkinoi myyntiä somessa ja ilmoitustauluilla
  • Järjestä myyntitempaus myyntitempausviikolle 11.–17.11.
  • Ongelmatilanteissa ota yhteyttä piiriin
  • Lue lisää ohjeita tähän

Kampanjan päättäminen

  • Kerää myymättömät kalenterit viimeistään 5.12.
  • Tarkista, että tilitetyn rahan ja myymättömien kalenterien määrä täsmää
  • Merkitse myydyt, lahjoitetut ja hävitettävät kalenterit Kuksaan viimeistään 11.12.
  • Tilaa tonttumerkit viimeistään 11.12. piiristä
  • Kun olet merkinnyt tilatut, myydyt ja hävitettävät sekä tilannut tonttumerkit, lukitse kampanja
  • Kiitä myyjiä, huoltajia ja tukijoita
  • Kirjaa raporttiin opit seuraavalle vuodelle
  • Anna palautetta kampanjapäällikkökyselyssä 5.–19.12. Linkki kyselyyn lähetetään sähköpostitse
  • Lue lisää ohjeita tähän

Vinkki pestijohtajalle ja lippukunnanjohtajalle

Alla listatuilla perusteluilla voit kannustaa lippukuntanne jäseniä ryhtymään joulukampanjapäälliköiksi!

Piirroskuvassa poni, possu, kana ja pikkulinu joulutunnelmissa.

Joulukampanjapäällikön pestin edut:

  • Pesti on määräaikainen: sillä on selkeä alku ja loppu.
  • Pestin keston voi määrittää tästä hetkestä alkaen ja päättymään seuraavan vuoden alussa.
  • Pestissä toimimiseen on tarjolla paljon tukimateriaaleja ja piiritoimistolta voi kysyä neuvoja, joten kaikkia ratkaisuja ei tarvitse keksiä itse.
  • Pestiä voi hoitaa myös henkilö, jolla ei ole mahdollisuutta olla viikkotoiminnassa mukana.
Piirroskuvassa kaksi possua joulutunnelmissa.

Varainhankinnasta, taloudesta ja logistiikasta kiinnostuneille kannattaa vinkata seuraavaa:

  • Hyvä syy lähteä kampanjapäälliköksi adventtikalenterikampanjaan on se, että sen avulla voi helposti kartuttaa lippukunnan säästöpossua.
  • Kampanja on hyvin konkreettinen ja käytännönläheinen tapa oppia uutta varainhankinnasta ja järjestön taloudenhallinnasta.
  • Suurin osa kalenterien myyntituotosta tulee suoraan lippukunnille. Kalenterin hinta on 10 euroa ja lippukunta saa hinnasta itselleen 4,50 euroa. Loput tuotosta jaetaan Suomen Partiolaisille ja piireille.
  • Esimerkkejä lippukunnan tavoitteista ovat kämpän katon remontti, uusien telttojen hankinta tai veneen huolto. Viime vuosina tavoitteen asettaneet lippukunnat ovat myyneet noin 10-15 prosenttia keskiarvoa paremmin.
Piirroskuvassa kaksi kanaa laulamassa joululauluja.

Markkinoinnista ja viestinnästä kiinnostuneille kannattaa vinkata seuraavaa:

  • Partion materiaalipankista tulee tänäkin vuonna löytymään julisteita, somekuvia ja muuta valmista markkinointimateriaalia lippukuntien käyttöön. Paketti painettuja julisteita ja flyereitä postitetaan myös lippukunnan kampanjapäällikölle ennen kampanjan alkua.
  • Adventtikalenterin markkinoinnissa saa päästää luovuuden valloilleen ja kokeilla omia markkinointikikkojaan. Tulokset on myös mitattavissa konkreettisesti myytyjen kalenterien määrissä.
  • Lippukunnan johtajiston, jäsenistön ja huoltajien pitäminen ajantasalla kampanjan edistymisestä tukee talkoohengessä tehtävää kampanjaa.
  • Viestinnällä pääsee motivoimaan lippukunnan jäseniä nuorimmista sudenpennuista alkaen!

Tukea on tarjolla joulukampanjapäälliköille

Kampanjapäälliköiden kannattaa liittyä Facebook-ryhmään nimeltä Partiolaisten adventtikalenterien myyjät, jossa voi kysellä ja jakaa vinkkejä muiden kampanjapäälliköiden kesken. Myös kampanjapäälliköiden Teams-kanava tarjoaa mahdollisuuden kysyä ja jakaa tietoa. Tämä adventtikalenterimyyjien ohjesivusto sisältää paljon ohjeita pestin tueksi kampanjan eri vaiheissa.

Näiden lisäksi kampanjapäälliköille lähetetään postitse materiaaleja toiminnan tukemiseksi ja syksyllä heille on myös tarjolla oma koulutus. Suoraan kampanjapäällikölle lähetettävät sähköpostiuutiskirjeet tarjoavat myös ajankohtaisia vinkkejä syksyn mittaan.

  • Teksti: Iina Leppäaho ja Kati Pankka
  • Valokuvat: Kristiina Hemminki
  • Kuvitukset: Ninka Reittu

Jaa sivu: